søndag den 18. november 2012

Stran uncovered!



For at give jer et eksempel på en uge her på Stranmillis, vil jeg hver dag i denne uge opdatere dette indlæg med beretninger fra dagen der gik, så I til sidst sidder tilbage med et overblik over, hvordan en uge på Stranmillis/en uge som erasmus studerende foregår. Vi starter i morgen:



MANDAG d. 19/11:

Kender I de morgener, hvor man bare har lyst til at blive liggende under den dejlige varme dyne, hvor kun de rare ting eksisterer? Sådan en morgen havde jeg i dag. Jeg besluttede mig for at skippe morgenmaden for bare at få 15 ekstra gyldne minutter i sengen, hvilket var en ret stor beslutning, da morgenmad for mig er hellig - jeg elsker morgenmad! Der gik ikke længe, efter jeg havde taget den beslutning, før en af pigerne bankede på min dør. Som det absolut IKKE-morgenmenneske jeg er, valgte jeg ikke at svare i håb om, at hun ville gå til morgenmad selv og lade mig få mine gyldne 15 minutter, som jeg jo havde betalt en stor pris for... Men nej! 3 minutter fik jeg, så bankede hun igen! I skal vide, at hun er et menneske med et virkeligt gyldent hjerte, så det at hun bankede på igen var helt sikkert, fordi hun ikke ville være uhøflig og gå uden mig. Men, jeg var desværre i fælt morgenhumør og valgte igen ikke at svare i håb om, at jeg kunne få de sidste 12 minutter for mig selv... Men nej! 1 sms tikkede ind (intet svar fra mig) .. Da besked nr. 2 tikkede ind gav jeg op og stod op. Det var for sent at få morgenmad. Jeg fik slæbt mit sørgelige korpus til sociologi time, hvor jeg endnu engang skulle klare mig igennem to timer med en underviser, der bruger halvdelen af tiden på at snakke om sig selv og alle mulige andre ting, der ikke er super relevant for undervisningen. Dog vil jeg sige, at denne time havde 10 minutter, der faktisk var ganske interessante. Emnet var sport og hvordan specifikke sportsgrene er forbeholdt katolikker og andre protestanter (og også specifikke områder og skoler rundt om i landet). Det er for mig et virkelig interessant emne, da den eneste anden opdeling af sport jeg kender, er inddelingen af feminine og maskuline sportsgrene.
Opdelingen af sport hænger ikke kun sammen med opdelingen af protestanter og katolikker men også opdelingen af Nationalister (folk der vil have at Nordirland tilhører Irland) og Unionister (Vil have NI til at være del af Storbrittanien). Uden at gøre det for indviklet (og husk at der er undtagelser), så er Nationalister ofte katolikker og Unionister udpræget protestanter. Sportsgrene som anses for at være primært spillet af katolikker er derfor ofte irske sportsgrene som Camogie (http://en.wikipedia.org/wiki/Camogie) - interessant nok er Camogie yderligere også en kvindelig version af Hurling. Gaelic football eller bare 'Gaelic' er også en irsk sportsgren, som er spillet meget her i Nordirland. Sporten har sin egen organiation/association - The Gaelic Athletic Association (GAA), som jeg gerne vil vise et ganske interessant citat fra (det er fra deres officielle guide til Gaelic):


"Those who play its games, those who organise its activities and those who control its destinies see in the G.A.A. a means of consolidating our Irish identity. The games to them are more than games - they have a national significance - and the promotion of native pastimes becomes a part of the full national ideal, which envisages the speaking of our own language, music and dances" (Introduction, p. 4) 

Citatet viser hvordan sport og politik blandes sammen, da Gaelic associeres med mennesker, der er interesseret i at bibeholde den irske kultur (sprog, flag, musik osv.) dvs. IKKE en britisk kultur. 
For at læse hele den officielle guide kan I/du følge dette link: http://www.gaa.ie/content/documents/publications/official_guides/Official_Guide_2011_Part_1.pdf (Se også s. 190 - et brev fra Dr. Croke) 
Af protestantiske sportsgrene kan der nævnes: Hockey, rugby og golf. 

Efter sociologi havde jeg en pause på en time, inden jeg skulle til 'Teaching & Training'. Teaching & Training er som tidligere opdelt i en teoretisk time og efterfølgende en praktisk time. I den teoretiske time gennemgik vi vores eksamensaflevering, og den må jeg indrømme, skræmmer mig en smule. Men der er jo intet at gøre end at gøre hvad jeg kan! I den praktiske time skulle den første gruppe fremlægge/undervise deres planlagte undervisningstime og vi andre skulle være eleverne/børnene. Hver person skal undervise i 10 minutter og det hele bliver optaget. I næste uge er det mig - min gruppe har valgt fodbold og jeg har cool-down delen. Jeg føler mig ikke helt sikker på, hvad der forventes af mig, så jeg håber, at mit planlagte materiale er okay. 

Min aften blev sluttet af med IKKE at tage på Parlour (som vi normalt gør), da jeg ikke var i humør til det, så jeg endte med at hænge ud i the union bar, hvor vi fik et par colaer og snakkede. Ganske hyggelig aften! 
Tirsdag: 
Bedste tirsdag morgen i evigheder. Mine tirsdag morgener er som regel lidt stramme, da jeg først er kommet i seng kl. 2 pga. Parlour besøg. Men da jeg ikke var afsted i går, følte jeg mig ganske udhvilet. Så jeg fik stået tidligt op, havde god tid til morgenmad og var ganske på i psykologi, hvor vi gennemgik de Nordirske anbefalinger for fysisk aktivitet, barrierer og motivation for at være fysisk aktiv og de gode gamle forandringsstadier af DiClemente og Prochasca. Efter psykologi stod den på selvstudie et par timer indtil jeg skulle mødes med de 9 andre danskere for at forberede et oplæg om det danske skolesystem til Northern Ireland Culture and Education class (NI). Derefter stod den på to timers NI class, hvor vi hørte om Tyskland, USA, Norge, Polen og Spaniens skolesystem. Det var selvfølgelig ganske interessant og nok også alment dannende meeeeen, om det er relevant for min uddannelse, vil jeg nok ikke påstå! Aftenen blev afsluttet med, at jeg forberedte det slide, jeg skal præsentere i næste uge i NI class og derefter fik jeg en lille tuborg i the union bar, hvor der var karaoke aften, hvilket jo altid er et sjovt indslag. 
Onsdag: 
Onsdag er dagen hvor jeg ikke har timer (da fodbold jo er afsluttet), så her ville det jo være oplagt lige at indhente lidt søvn med en ekstra time på øjet ... Desværre er onsdag dagen, hvor brandalarmen bliver testet, så det gælder om at stå op inden kl. 9, da man ellers bliver vækket af den mest gennemskærende lyd! Så jeg stod selvfølgelig op, fik morgenmad, ordnede vasketøj, var studieagtig og bum! Så var den dag gået. Kl. 22 var der 'Bachelor Auction' i the union, hvor nogle pigerne kunne byde på den/de fyr(e) de gerne ville på date med. Pengene gik til dette års velgørenhedsprojekt 'Northern Ireland cancer fund for children'. Det var en rigtig hyggelig aften, hvor alle piger og drenge var virkelig velklædte!! Min flat gik sammen om at købe en enkelt fyr til en tysk pige fra min flat (52 pund kostede han vidst..) 

Her er lidt billeder fra aftenen: 


Dette års bachelorer

Vores præsident 'Turnip' blev solgt for 86.50 pund (dog blev han sidste år solgt for 100)

Den tyske pige fra min flat med hendes date!

Torsdag - Søndag 

Fra tor-søn tog næsten alle Erasmus studerende til Edinburgh i Skotland og sikke en oplevelse. Jeg vidste ikke, at Edinburgh var så smuk. Byen er ene smalle gader, smukke bygninger og slotte.. Jeg var helt overvældet. Kort fortalt så gjorde vi det som alle turister gør: Vi tog en sightseeing bus, gik rundt i byen, besøgte Edinburgh castle og spiste skotsk mad (ja, som i haggis - ikke dårligt faktisk.. man skal bare ikke tænke på, hvad man spiser)... Den sidste dag følte jeg, at jeg havde set det hele, så jeg fandt (som den nørd jeg er) det sted, hvor J.K Rowling begyndte at skrive den første Harry Potter bog. Det var en fantastisk oplevelse.. Jeg fik lidt alene tid, fik lavet mine lektier og to måltider og mange kopper kaffe senere havde jeg det nu egentlig meget godt. Det er helt tydligt, at J. K Rowling har fået inspiration til HP universet fra Edinburgh... Men jeg vil egentlig ikke skrive så meget mere, da turen bedst beskrives med billeder: 

Mit ultimative yndlingsbillede fra turen

Edinburgh cool-walk

Edinburgh Castle

Besøg hos Camera Obscura

Besøg hos Camera obscura



I'm down with Yoda

Kylling med haggis

Skotsk morgenmad

Harry Potters muggler fødested!!!








Ingen kommentarer:

Send en kommentar