onsdag den 14. november 2012

Home in my new home!

Når man er væk fra hjemme, savner man pludselig de små ting. Forleden savnede jeg pludselig min lejlighed utroligt meget. Jeg har haft den lejet ud fra 1. August og får den først tilbage d. 1 April (da jeg skal bo på den højskole, jeg skal i praktik i, i 13 uger når jeg kommer hjem). Jeg savner at sidde i mit lille køkken, på mit køkkenbord, med fødderne på mit spisebord, mens jeg læser en avis, hører musik og drikker en kop kaffe.


Heldigvis har jeg haft besøg hjemmefra, og det har været som at have et stykke af hjemme i mit nye hjem.

Mit første besøg var fra mine forældre og min bedstefar i weekenden, hvor jeg havde fødselsdag. Jeg har aldrig holdt fødselsdag uden min familie, så det var utroligt dejligt ikke at skulle bryde den tradition, mens jeg er her i Nordirland. De havde lejet et lille fint hus tæt på centrum, som jeg også kunne overnatte i. Det var tre utroligt dejlige dage med sightseeing (Giant's Causeway, Titanic museum og Sightseeing bus) og fødselsdag, hvor vi, som vores familie tradition byder, fik min fars boller og min mors lækre lagkage (lagkagebunde medbragt fra DK).

I denne her weekend har jeg haft besøg af min bedste ven Jacob, som jeg har kendt siden jeg var 7 år gammel. I sommers boede vi sammen i August måned, så det var utroligt dejligt at få et besøg, som ikke krævede så meget af mig som vært. Når man kender hinanden så godt, som vi gør, så gør det ikke noget at sidde lidt for sig selv og bare 'være' i hinandens selskab. Jacobs timing af besøg var selvfølgelig meget perfekt i forhold til mig og Nickys nye venskabs aftale - så der var en masse ting, der lige skulle vendes og drejes til de var firkantede og ikke runde.



Selvom vi brugte meget tid på bare at drikke kaffe og chille i hinandens selskab, fik jeg også vist Jacob lidt af Nordirland. Fredag tog vi en sightseeing bus rundt i området (min tredje omgang!). Bussen er rigtig god til at danne sig et overblik over byen og give en forståelse af 'The Troubles' som er en stor pærevælling af tidligere historie, religion, politik, terrorisme, geografi og stolthed. Lørdag stod den på en tur rundt i byen i butikker og en tur på 'The Ulster Museum' som er Belfast' svar på Nationalmuseet i Kbh (med gratis indgang). Her fik jeg et lidt dybere indblik i nogle af de vigtige begivenheder, der har haft betydning for 'The Troubles' i Nordirland. Det er simpelthen et så komplekst emne, at jeg stadig finder svært at navigere rundt i det (derfor har jeg heller ikke følt mig klar til at skrive et forklarende indlæg om det endnu), men jeg føler, at jo længere tid jeg er her, jo flere brikker til mit 'Troubles' puslespil får jeg. Søndagen skulle vi have brugt på at vandre i The Mourne Mountains in county Down - the city of Newcastle. Men pga. en forsinket buschauffør (på 1 time og tyve min), så ankom vi alt for sent i Newcastle til at kunne nå at vandre i bjergene inden det blev mørkt. Så vi endte med 'bare' at vandre rundt i Newcastle, som er en utrolig smuk by. Newcastle har alt en turistby skal have: Strand, hyggeligt huse ud til stranden, der er omgivet af bjerge og udendørs forlystelser. Jeg skal helt sikkert nå at vandre i Mourne Mountains inden jeg tager hjem.



Det har været rigtig dejligt at have besøg, for man kan meget nemt føle sig isoleret fra sit liv derhjemme,  når den eneste sociale informationskilde er facebook, der som oftest kun viser de glade stunder i folks liv. Jeg savner mine venner og veninder derhjemme, og jeg glæder mig sådan til at høre, hvordan deres efterår har været! Indtil da vil jeg nyde den tid jeg har tilbage her i Belfast og bare håbe, at de har det godt!

A touch of home in my new home!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar