mandag den 10. september 2012

Welcome to Stranland!

Fordom nr. 1: Græsset er altid grønnere i Irland.

... Vidste I, at Belfast irske navn er Béal Feirste, der betyder "mouth of the shoul"? Det fandt jeg ud af i busturen fra Dublin til Belfast, da alle skilte har både det engelske navn og det irske stående. Jeg har dyb respekt for et land, der trods diverse splittelser og uenigheder stadig formår at holde fast i deres rødder og ældre kultur. Jeg må indrømme, at denne tur, pga travlhed, ikke har fyldt så meget i mit univers her i løbet af sommeren, men i morges kunne jeg alligevel godt mærke sommerfuglene; Jeg begyndte at forestille mig, hvordan det ville føles at sidde på mit seje college agtige værelse klædt i varm striktrøje og halstørklæde i Stranmillis farver (blå og hvid), mens jeg studerer og drikker en varm kop kaffe. Jeg forestillede mig, hvordan jeg sidder på en lokal pub med en øl i hånden, en irsk fyr i den anden, hvor alle pludselig bryder ud i fælles irsk folkesang. Jeg forestillede mig selv siddende på en meget grøn græsplæne placeret under et stort grønt træ med en sociologi bog i hånden og udsigt til en masse studerende der farer rundt og frem og tilbage mellem halls of residence og undervisningslokalerne. Velkommen til Pernilles univers!

Jeg kan allerede med sikkerhed sige, at disse 15 ugers eventyr og studie på Stranmillis i Belfast bliver en oplevelse for livet. Vi blev hentet i Belfast lufthavn af vores irske buddy Nicky Millar, der havde tilbudt at køre os til Stranmillis. Da vi var kommet på plads, viste han os rundt i byen og kørte os ud til et irsk supermarked, som skulle have alt - også når man er fuld og bare har brug for noget midt om natten (Nicky's ord). Med den største tålmodighed viste han mig/os rundt i supermarkedet og hjalp os i forvirrede øjeblikke - for det er jo åbenbart meget svært at finde rundt i et supermarked, når man er i udlandet.. eller det var det i hvert fald for mig. For hvad hedder kropssæbe egentlig på engelsk og hvorfor står den ikke sammen med hårshampoen?

Jeg kan allerede fortælle, at en af mine dagdrømmerier allerede er blevet mere end drømte. Det er nok ikke nogen hemmelighed, at jeg er dybt afhængig af musik. Det skal helst høres morgen, middag og lige inden sengetid! Derfor har jeg selvfølgelig også hørt lidt irsk musik. Især musikken i musicalen once, med den irske rocksanger/guitarist Glen Hansard, har gjort et stort indtryk på mig og er blevet et af mine yndlings albums (Tjek her: http://www.youtube.com/watch?v=7JkBOjX7BxM - det bliver wild omkring 1.41 og frem :D). Jeg sætter mig ind i Nicky's bil, og hvad hører jeg? ONCE!!!! SÅ magisk et øjeblik - oh yes! Point til ireren.

Vi får både morgenmad og aftensmad serveret på skolen, og selvom jeg godt vidste, at irsk/britisk mad måske ikke altid er den store kulinariske oplevelse, havde jeg alligevel ikke forestillet mig SÅ ringe og fantasiløs mad, ahmen altså! Og et kalorie mareridt er det også! Så nu har jeg lovet mig selv, at jeg kun EN gang om ugen må få lidt pommesfritter - ellers går det da helt galt. Derudover må jeg have nogle gulerødder liggende på værelset, for en skefuld kedelige dåsemajs og en håndfuld overkogte mini gulerødder er absolut ikke nok til at dække grøntsagsdelen i de 6 om dagen :)


Den svampede tingest oppe i højre hjørne er kage (en meget sød kage) med jordbær gele på toppen med custard (smagløs og manglede vanilje) til. Suppen var en ganske fin porre/kartoffel suppe og den store tallerken taler for sig selv - pommefrittes, pizza og meget lidt (men udkogte) grøntsager..

Alt i alt har det været en dejlig dag. Mit værelse er som forestillet (billeder følger), jeg kan absolut ikke klage over "udsigten" og naturen er da også ganske behagelig:


Fordom nr. 1: Bekræftet - Irland er bare grønnere (til gengæld regner det så også dobbelt så meget - godt man kan lide regn)

- Cheers!



1 kommentar:

  1. "For hvad hedder kropssæbe egentlig på engelsk og hvorfor står den ikke sammen med hårshampoen?"

    Love it!!!

    SvarSlet